Voor de CCMA podcast Kijkje in de Keuken vertelt bestuurslid Wout Hut waarom de NKW (de Nationale Klantcontact Week) zo belangrijk is voor hemzelf én waarom ieder bedrijf in Nederland met een klantenservice mee zou moeten doen. Lees en luister mee!
Wout Hut – bestuurslid CCMA – COO Budget Thuis
Wout Hut is sinds 2021 bestuurslid bij de CCMA en is als COO werkzaam bij Budget Thuis. Hij heeft geruime ervaring in klantcontact en hij weet als geen ander hoe belangrijk het werk van klantcontactmedewerkers is. Daarom gaat de NKW hem nauw aan het hart en roept hij alle bedrijven in Nederland op om deel te nemen.
Eén week in de spotlight: De Nationale Klantcontact Week
Deze week richten we onze spotlight op een evenement dat stilletjes uitgroeit tot een jaarlijkse mijlpaal: de Nationale Klantcontact Week (NKW). Een initiatief dat de onmisbare helden van de klantenservice eert. Wout, een gepassioneerde voorvechter van dit initiatief, deelt met ons de essentie van de NKW en zijn persoonlijke drive om deze week tot een succes te maken.
Wat is de Nationale Klantcontact Week?
“Tijdens de Nationale Klantcontact Week zetten we alle klantcontact medewerkers extra in het zonnetje. Wat wij doen is alle leidinggevende oproepen om van een gemiddelde week, een gewéldige week te maken voor al die duizenden medewerkers die in onze branche actief zijn. Klantcontact is een grote beroepsgroep, het is echt een vak. Daarmee zetten we natuurlijk de mens centraal, maar ook wel de inhoud van ons werk.”
Kun je uitleggen waarom de NKW voor jou persoonlijk zo belangrijk is?
Allereerst vind ik dat we heel veel leuke dingen doen als CCMA. Ook voor mijn tijd in het bestuur vond ik de Nationale Klantcontact Week al een hele belangrijke week. Maar het klopt inderdaad dat ik daar extra actief in ben, omdat ik het zo belangrijk vind dat we ons vak uitlichten. Het is intensief werk. Ik weet ook uit eigen ervaring dat het vaak best wel wordt onderschat. Het is mooi dat je dan zo’n week kunt benoemen met elkaar waar je door je er echt een feestje van maakt. Dat je ook laat zien dat dit werk intensiever en complexer is dan van buitenaf gedacht wordt. Dat geldt voor mensen die niet in onze branche werken maar ook binnen het bedrijf. Zodra mensen gaan meeluisteren geven ze aan er veel van geleerd te hebben en allerlei ideeën opgedaan te hebben. Daar gaat het om. Als CCMA verbinden we vakgenoten.”
“Wij roepen alle leidinggevenden op om van een gemiddelde week, een gewéldige week te maken voor al die duizenden medewerkers in klantcontact.”
De rol van de CCMA tijdens NKW
De CCMA speelt een cruciale rol in het verbinden van vakgenoten en het verspreiden van waardering voor het klantcontactberoep. “We mobiliseren en activeren vakgenoten en zorgen ervoor dat niemand deze week wil missen,” legt Wout uit. “Als gevolg zien we dat vakgenoten elkaar weer aan het activeren en mobiliseren zijn. Je wilt deze week niet missen.” De organisatie biedt een platform vol ideeën en initiatieven om bedrijven te helpen de NKW te vieren – sommige zijn groots en anderen kosten niets. Ook brengen we allerlei ideeën, challenges en opdrachten onder de aandacht en aan het einde van de week zijn er verschillende teamprijzen te winnen. Dankzij de hulp van Randstad, SUSA en Custom connect, kunnen we dit jaar zelfs meerdere winnaars benoemen die er een fantastische klantcontactweek van hebben gemaakt.
Terugblik op voorgaande jaren
Het is mooi om te zien dat het aantal deelnemende bedrijven is verdubbeld. Zo zie je dat de Nationale Klantcontact Week steeds bekender wordt. Mijn persoonlijke ervaring binnen Budget Thuis is dat we er een hele mooie week van hebben gemaakt. Denk hierbij aan ballonnen en smoothies, maar ook aan bijna 100 collega’s die hebben meegeluisterd. Je ziet de waardering ter plekke ontstaan. Ook kwamen er veel ideeën over wat kunnen we verbeteren binnen bedrijfsprocessen. Dit vind ik een grote winst van de Nationale Klantcontact Week. Centraal Beheer was vorig jaar de winnaar. “Als je ziet hoe ze daar omgaan met de NKW, de mooie dingen die ze doen voor de klantcontactmedewerkers en ook hoe ze dat hebben uitgerold voor de rest van het jaar, dan word ik daar heel blij van.”
Bedrijven die enthousiast zijn geworden, vergeet niet: schrijf je in voor de NKW, vier het vakmanschap en de toewijding van je klantcontactmedewerkers, en laat ons samen deze week tot een onvergetelijk succes maken.
Wil je meer weten of deelnemen aan de NKW? Samen maken we er een schitterende week van!